Ansøgningsrunde for nye vedvarende energianlæg på Ærø
Er du interesseret i at opsætte et vedvarende energianlæg på din ejendom? Vil du gerne udvikle et borgerenergiprojekt til gavn for din landsby? Eller har du en ide til et andet energiprojekt, der gavner hele Ærø?
Frem til den 1. november 2025 kan alle, der har idéer og forslag til vedvarende energiprojekter på Ærø, få hjælp til at kvalificere deres projekt i dialog med kommunen og få inspiration til at indgå dialog med naboer.
Med vedtagelsen af Klimaplan 2022 besluttede Kommunalbestyrelsen, at Ærø skal være selvforsynende med vedvarende energi i el- og varmesektoren i 2030. For at kunne nå det mål besluttede Kommunalbestyrelsen at igangsætte en ansøgningsrunde for vedvarende energiprojekter i Ærø Kommune.
Læs beslutningen fra Kommunalbestyrelsesmødet den 21. maj 2025
Ansøgningsrunden løber frem til den 1. november 2025 og er åben for alle, der ønsker at etablere vedvarende energi-anlæg som fx vindmøller eller solenergianlæg på Ærø.
Informationsmøde på Teams den 25. september:
Ærø Kommune afholdt den 25. september et online informationsmøde om ansøgningsskemaet. Mødet gav indblik i ansøgningsmuligheder, kriterier og den videre proces.
Hvis du ikke havde mulighed for at deltage, kan du nu se en videooptagelse af mødet og downloade den PowerPoint-præsentation, der blev brugt.
Har du spørgsmål til indholdet, er du velkommen til at kontakte os på VedvarendeEnergi@aeroekommune.dk.
Hvad skal ansøgningen indeholde?
Hvis du har et VE-projekt, som du gerne vil have med i ansøgningsrunden og den politiske behandling, skal du udfylde og sende et af nedenstående ansøgningsskemaer senest den 1. november 2025.
Der er et skema til ansøgning om vindmølleprojekter og et andet skema til ansøgning om solcelleprojekter.
Ansøgningsskema for vindmøller
Har du spørgsmål til ansøgningsskemaet er du velkommen til at kontakte os på vedvarendeenergi@aeroekommune.dk.
Hvis du har en idé til et andet VE-projekt end vind og sol, kan du ligeledes kontakte os på ovenstående mail.
Ansøgninger prioriteres efter følgende 4 kriterier. Det er ikke sikkert at et projekt har mulighed for at opfylde alle 4 kriterier, men det betyder ikke nødvendigvis, at projektet ikke bliver prioriteret. Det afhænger af, hvor mange og hvilke projekter, der ellers ansøges om i ansøgningsrunden, og hvordan de opfylder kriterierne.
1. At projektet er beliggende, hvor det overholder gældende lovgivning i forhold til afstandskrav til naboer med videre
Det er nødvendigt, at projektets placering overholder gældende lovgivning og afstandskrav. I projektet skal det dokumenteres, at disse krav overholdes, fx i form af kortmateriale, og det skal beskrives, hvis der eventuelt er behov for dispensationer eller tilladelser fra anden lovgivning.
Der er visse krav, som ikke kan fraviges og som der ikke kan gives dispensation for. Det er derfor vigtigt, at projektet overholder disse krav om afstande til naboer, støj og skyggegener. Kravene er forskellige for vindmøller og solceller.
2. At projektet forholder sig til kommuneplanen, herunder natur-, landskabs-, kulturarvsinteresser. Herunder om der i forbindelse med projektet kan skabes merværdier i form af ny eller mere natur, bedre tilgængelighed og rekreative muligheder, større biodiversitet med videre
Projektet skal forholde sig til kommuneplanens retningslinjer og de relevante udpegninger i og omkring projektområdet. Herunder skal det redegøre for hvordan projektet overholder retningslinjer og udpegninger for natur-, landskabs-, og kulturarvsinteresser, som er relevante i området. Endeligt skal det beskrives, om udpegningerne danner for at skabe merværdier. Det kunne fx være en udpegning af økologiske forbindelser, der danner baggrund for at indarbejde en faunapassage i et solcelleprojekt, eller udpegningen af naturværdier, som kan forbindes med rekreative stier i området og skabe en rekreativ oplevelsesværdi i området.
3. At projektet beskriver dets betydning i en lokal sammenhæng, herunder fx afledt erhverv, lokalt ejerskab med videre
Projektansøger skal beskrive projektets lokale betydning med fokus på:
1. Ejerskabsstruktur: Hvem ejer projektet og hvordan vil man give mulighed for et øget lokalt ejerskab, herunder hvilken andel af lokalt ejerskab der forventes?
2. Erhverv og arbejdspladser: er der afledte job- og beskæftigelsesmuligheder lokalt?
3. Lokale foreninger: Kan lokale foreninger, skoler, daginstitutioner eller andre få nye muligheder med området fx for undervisning, træningsfaciliteter, mødested mv?
4. Andre merværdier: Etableres der fx rekreative stier, shelters, informationstavler, madpakkehus, nye veje, ny natur, biodiversitet mv., som har en betydning i lokalsamfundet.
4. At projektet udpeger konkrete naboer og lokalsamfund som berøres af projektet, og beskriver hvordan udvikler vil sikre involvering og dialog med disse
Projektansøger skal redegøre for:
1. Hvilke naboer og lokalsamfund, der via deres nærhed til projektet, bliver berørt af det
2. Hvordan naboer og lokalsamfund er blevet involveret i projektet forud for indsendelse af ansøgning, herunder:
1. at der inden ansøgningen er gennemført en dialog om det konkrete projekt med projektets naboer og lokalsamfund, i form af minimum et åbent offentligt informations- og dialogmøde
2. at redegøre for indholdet af dialogen, samt
3. at redegøre for hvordan der bliver taget højde for emnerne fra dialogen med naboer og lokalsamfund i selve projektet, herunder fx hvordan projektet fremmer merværdier, som nævnes ovenfor, eller hvordan projektet udformes med hensyntagen til nærmeste naboer.
4. at dokumentere resultatet af dialogen (punkt 1-3) i et overskueligt emneopdelt format fx i et referat af det offentlige informations- og dialogmøde.
5. at redegøre for, hvordan naboer og lokalsamfund vil blive involveret i den videre udvikling af projektet, fx gennem workshops, nabobesøg, følgegrupper mv.
Hvis du har spørgsmål til kriterierne, vedvarende energiprojekter, ansøgningsrunden eller andet, er du meget velkommen til at skrive til os på vedvarendeenergi@aeroekommune.dk
Tidslinje og proces
Herunder kan du se den foreløbige og kommende proces fra idé til vedtaget vedvarende energiprojekt.
Oktober 2022
Kommunalbestyrelsen vedtog Ærøs Klimaplan 2022, som sætter et mål om, at Ærø skal være selvforsynende med vedvarende energi i el- og varmesektoren i 2030 og CO2e-neutral i 2040.
Her kan du læse Ærøs Klimaplan 2022
Oktober 2022
Kommunalbestyrelsen vedtog Ærøs Klimaplan 2022, som sætter et mål om, at Ærø skal være selvforsynende med vedvarende energi i el- og varmesektoren i 2030 og CO2e-neutral i 2040.
Her kan du læse Ærøs Klimaplan 2022
Januar 2024
Kommunalbestyrelsen vedtog Planstrategi 2023, der sætter retningen for kommunen de kommende 12 år.
I strategien blev det besluttet, at kommuneplanens afsnit om vedvarende energi skal revideres, og dermed at kommunens retning og tilgang til vedvarende energi skal tilpasses. Retningslinjerne blev senest revideret i 2011, og der er derfor behov for at tilpasse dem nutidens viden og behov.
Januar 2024
Kommunalbestyrelsen vedtog Planstrategi 2023, der sætter retningen for kommunen de kommende 12 år.
I strategien blev det besluttet, at kommuneplanens afsnit om vedvarende energi skal revideres, og dermed at kommunens retning og tilgang til vedvarende energi skal tilpasses. Retningslinjerne blev senest revideret i 2011, og der er derfor behov for at tilpasse dem nutidens viden og behov.
Februar/marts 2025
Der blev afholdt en forudgående høring om idéer og forslag til udvikling af Ærø som selvforsynende energiø. Høringsperioden varede 6 uger fra den 10. februar til den 23. marts.
Der blev afholdt et borgermøde den 8. marts i forbindelse med høringen. Høringssvarene blev videregivet til Kommunalbestyrelsen som input til Kommunalbestyrelsesmødet den 21. maj 2025. Det er nærmere beskrevet under punkt 4.
Her kan du læse om borgermødet: Ærø som fremtidens selvforsynende energiø
Februar/marts 2025
Der blev afholdt en forudgående høring om idéer og forslag til udvikling af Ærø som selvforsynende energiø. Høringsperioden varede 6 uger fra den 10. februar til den 23. marts.
Der blev afholdt et borgermøde den 8. marts i forbindelse med høringen. Høringssvarene blev videregivet til Kommunalbestyrelsen som input til Kommunalbestyrelsesmødet den 21. maj 2025. Det er nærmere beskrevet under punkt 4.
Her kan du læse om borgermødet: Ærø som fremtidens selvforsynende energiø
Maj 2025
- Det
blev besluttet på Kommunalbestyrelsens møde den 21. maj 2025,
at igangsætte en ansøgningsrunde for nye vedvarende energiprojekter på Ærø.
- Læs den politiske behandling her
Maj 2025
- Det
blev besluttet på Kommunalbestyrelsens møde den 21. maj 2025,
at igangsætte en ansøgningsrunde for nye vedvarende energiprojekter på Ærø.
- Læs den politiske behandling her
Frem til 1. november 2025
Udarbejdelse og dialog om ansøgninger og projekter
I dialog med kommunen udarbejder projektansøgere deres ansøgning til indsendelse inden den 1. november.
Derudover opfordres ansøgere til at gå i dialog med naboer til projektet for at sikre en åben dialog gennem processen. Kommunen opfordrer til, at potentielle ansøgere tager kontakt til kommunen for løbende sparring gennem processen frem til indlevering af ansøgning.
Frem til 1. november 2025
Udarbejdelse og dialog om ansøgninger og projekter
I dialog med kommunen udarbejder projektansøgere deres ansøgning til indsendelse inden den 1. november.
Derudover opfordres ansøgere til at gå i dialog med naboer til projektet for at sikre en åben dialog gennem processen. Kommunen opfordrer til, at potentielle ansøgere tager kontakt til kommunen for løbende sparring gennem processen frem til indlevering af ansøgning.
November 2025
De indkomne ansøgninger vurderes og fremlægges til politisk prioritering.
Politikkerne beslutter på møde den 25. november 2025, hvilke projekter der skal arbejdes videre med blandt de fremsendte ansøgninger.
November 2025
De indkomne ansøgninger vurderes og fremlægges til politisk prioritering.
Politikkerne beslutter på møde den 25. november 2025, hvilke projekter der skal arbejdes videre med blandt de fremsendte ansøgninger.
2026 og frem
Arbejdet med de udvalgte projekter igangsættes og planarbejdet går i gang.
Projektudvikler udarbejder planlægning og miljøvurdering.
Når der er udarbejdet forslag til de relevante plandokumenter og miljøvurderinger, vil de blive behandlet politisk.
Herefter udsendes de i offentlig høring, hvor naboer og andre interesserede har mulighed for at kommentere på dem. Der vil blive afholdt borgermøde i løbet af høringsperioden. Der vil blive afholdt separat høring og borgermøde for hvert enkelte vedvarende energiprojekt.
Efter høringsperioden kommenterer administrationen på det enkelte høringssvar, og projektet kan tilrettes.
Eventuelt tilrettede plandokumenter, miljøvurdering og høringssvar behandles politisk, og planlægningen kan vedtages politisk.
Den endeligt vedtagne plan offentliggøres på kommunens hjemmeside, i ugeavisen, på plandata.dk og sendes ud til relevante parter, herunder dem, der har indsendt høringssvar.
Efter offentliggørelsen er der en klageperiode på 4 uger, hvor der kan klages til Planklagenævnet over retlige spørgsmål. Det betyder, at der fx kan klages, hvis kommunalbestyrelsen ikke har haft hjemmel til at træffe afgørelsen, eller at processen ikke har fulgt lovgivningen.
2026 og frem
Arbejdet med de udvalgte projekter igangsættes og planarbejdet går i gang.
Projektudvikler udarbejder planlægning og miljøvurdering.
Når der er udarbejdet forslag til de relevante plandokumenter og miljøvurderinger, vil de blive behandlet politisk.
Herefter udsendes de i offentlig høring, hvor naboer og andre interesserede har mulighed for at kommentere på dem. Der vil blive afholdt borgermøde i løbet af høringsperioden. Der vil blive afholdt separat høring og borgermøde for hvert enkelte vedvarende energiprojekt.
Efter høringsperioden kommenterer administrationen på det enkelte høringssvar, og projektet kan tilrettes.
Eventuelt tilrettede plandokumenter, miljøvurdering og høringssvar behandles politisk, og planlægningen kan vedtages politisk.
Den endeligt vedtagne plan offentliggøres på kommunens hjemmeside, i ugeavisen, på plandata.dk og sendes ud til relevante parter, herunder dem, der har indsendt høringssvar.
Efter offentliggørelsen er der en klageperiode på 4 uger, hvor der kan klages til Planklagenævnet over retlige spørgsmål. Det betyder, at der fx kan klages, hvis kommunalbestyrelsen ikke har haft hjemmel til at træffe afgørelsen, eller at processen ikke har fulgt lovgivningen.
FAQ
Kommunalbestyrelsen besluttede med vedtagelsen af Ærøs Klimaplan den 12. oktober 2022, at:
- Ærø Kommune som geografisk område er CO2e-neutralt i 2040.
- Ærø Kommune som geografisk område er CO2e-neutralt, fossilfrit og selvforsynende i el- og varmesektoren i 2030.
Det betyder, at der skal ske planlægning for og investeringer i vedvarende energi.
"Notat om elektrificering" peger på, at Ærø frem mod 2040 kan blive selvforsynende med vedvarende energi ved at fordoble mængde af vindmøller og tidoble mængden af solceller. Det svarer til 3-6 nye vindmøller og 19-26 ha med solceller, hvis de opsættes på jorden.
Læs "Notat om elektrificering"
Målet er at opstille vedvarende energianlæg svarende til at kunne dække Ærøs energiforbrug i 2040. Det svarer til 3-6 nye vindmøller og 19-26 ha med solceller, hvis de opsættes på jorden. I forhold til i dag, svarer det til en fordobling af mængden af vindmøller og en tidobling af mængden af solceller.
Læs "Notat om elektrificering"
Det er vigtigt, at Kommunalbestyrelsen, når de igangsætter planlægning for vedvarende energi, har et overblik over, hvilke projekter der er på vej og derfor kan vælge de bedst mulige projekter til udviklingen af vedvarende energi på Ærø. For at sikre, at alle har mulighed for at byde ind med deres projekter, igangsættes ny planlægning for vedvarende energi efter en ansøgningsrunde, der giver et overblik over de projekter, der er i støbeskeen på øen.
Målet med ansøgningsrunderne, er at give en mere gennemskuelig proces for borgere, projektejere og et bedre overblik over mulighederne for Kommunalbestyrelsen.
Ansøgninger prioriteres efter følgende 4 kriterier. Det er ikke sikkert at et projekt har mulighed for at opfylde alle 4 kriterier, men det betyder ikke nødvendigvis, at projektet ikke bliver prioriteret. Det afhænger af, hvor mange og hvilke projekter, der ellers ansøges om i ansøgningsrunden, og hvordan de opfylder kriterierne.
1. At projektet er beliggende, hvor det overholder gældende lovgivning i forhold til afstandskrav til naboer med videre
Det er nødvendigt, at projektets placering overholder gældende lovgivning og afstandskrav. I projektet skal det dokumenteres, at disse krav overholdes, fx i form af kortmateriale, og det skal beskrives, hvis der eventuelt er behov for dispensationer eller tilladelser fra anden lovgivning.
Der er visse krav, som ikke kan fraviges og som der ikke kan gives dispensation for. Det er derfor vigtigt, at projektet overholder disse krav om afstande til naboer, støj og skyggegener. Kravene er forskellige for vindmøller og solceller.
2. At projektet forholder sig til kommuneplanen, herunder natur-, landskabs-, kulturarvsinteresser. Herunder om der i forbindelse med projektet kan skabes merværdier i form af ny eller mere natur, bedre tilgængelighed og rekreative muligheder, større biodiversitet med videre
Projektet skal forholde sig til kommuneplanens retningslinjer og de relevante udpegninger i og omkring projektområdet. Herunder skal det redegøre for hvordan projektet overholder retningslinjer og udpegninger for natur-, landskabs-, og kulturarvsinteresser, som er relevante i området. Endeligt skal det beskrives, om udpegningerne danner for at skabe merværdier. Det kunne fx være en udpegning af økologiske forbindelser, der danner baggrund for at indarbejde en faunapassage i et solcelleprojekt, eller udpegningen af naturværdier, som kan forbindes med rekreative stier i området og skabe en rekreativ oplevelsesværdi i området.
3. At projektet beskriver dets betydning i en lokal sammenhæng, herunder fx afledt erhverv, lokalt ejerskab med videre
Projektansøger skal beskrive projektets lokale betydning med fokus på:
1. Ejerskabsstruktur: Hvem ejer projektet og hvordan vil man give mulighed for et øget lokalt ejerskab, herunder hvilken andel af lokalt ejerskab der forventes?
2. Erhverv og arbejdspladser: er der afledte job- og beskæftigelsesmuligheder lokalt?
3. Lokale foreninger: Kan lokale foreninger, skoler, daginstitutioner eller andre få nye muligheder med området fx for undervisning, træningsfaciliteter, mødested mv?
4. Andre merværdier: Etableres der fx rekreative stier, shelters, informationstavler, madpakkehus, nye veje, ny natur, biodiversitet mv., som har en betydning i lokalsamfundet.
4. At projektet udpeger konkrete naboer og lokalsamfund som berøres af projektet, og beskriver hvordan udvikler vil sikre involvering og dialog med disse
Projektansøger skal redegøre for:
1. Hvilke naboer og lokalsamfund, der via deres nærhed til projektet, bliver berørt af det
2. Hvordan naboer og lokalsamfund er blevet involveret i projektet forud for indsendelse af ansøgning, herunder:
1. at der inden ansøgningen er gennemført en dialog om det konkrete projekt med projektets naboer og lokalsamfund, i form af minimum et åbent offentligt informations- og dialogmøde
2. at redegøre for indholdet af dialogen, samt
3. at redegøre for hvordan der bliver taget højde for emnerne fra dialogen med naboer og lokalsamfund i selve projektet, herunder fx hvordan projektet fremmer merværdier, som nævnes ovenfor, eller hvordan projektet udformes med hensyntagen til nærmeste naboer.
4. at dokumentere resultatet af dialogen (punkt 1-3) i et overskueligt emneopdelt format fx i et referat af det offentlige informations- og dialogmøde.
5. at redegøre for, hvordan naboer og lokalsamfund vil blive involveret i den videre udvikling af projektet, fx gennem workshops, nabobesøg, følgegrupper mv.
Hvis du har spørgsmål til kriterierne, vedvarende energiprojekter, ansøgningsrunden eller andet, er du meget velkommen til at skrive til os på vedvarendeenergi@aeroekommune.dk
Høringssvarene er videregivet til Kommunalbestyrelsen i forbindelse med Kommunalbestyrelsesmødet den 21. maj 2025. Her blev det besluttet at igangsætte den ansøgningsrunde, som løber frem til den 1. november 2025. Derudover blev det vedtaget at revidere kommuneplanens retningslinjer med videre omhandlende vedvarende energianlæg.
Administrationens bemærkninger til de enkelte høringssvar kan læses i hvidbogen her
Se den politiske behandling her
Ændringerne i kommuneplanen var i høring fra den 20. juni 2025 og frem til den 24. august 2025.
Du kan se materialet og de indsendte høringssvar til kommuneplanen på høringsportalen her
Kommunen behandler de indkomne høringssvar, og den nye kommuneplan forventes endeligt behandlet i Teknik-, miljø- og havneudvalget den 16. september 2025, Økonomi- og erhvervsudvalget den 30. september 2025 og Kommunalbestyrelsen den 8. oktober 2025. Du kan følge den politiske behandling på Ærø Kommunes hjemmeside under dagsordener og referater. Dagsordener er almindeligvis tilgængelige en uge før udvalgsmødet.
Alle kan ansøge om at opstille solcelleanlæg og vindmøller. For at sikre, at ansøgningerne har samme udformning og indeholder de nødvendige oplysninger, er der udarbejdet ansøgningsskemaer. Skemaerne giver politikerne og administrationen et ensartet grundlag at vurdere projekterne ud fra.
Der er udarbejdet 2 ansøgningsskemaer på baggrund af NEKST-skabelonen. Der er udarbejdet 1 skema til vindmølleprojekter og 1 skema til solcelleprojekter. Hvis du har ønske om at opstille en anden type vedvarende energianlæg, så tag kontakt til os på nedenstående mail.
Ansøgningsskema for vindmøller
Det relevante ansøgningsskema skal være udfyldt og sendt senest den 1. november 2025.
Vi vil rigtig gerne i dialog med alle ansøgere, inden de sender en ansøgning, så vi kan sparre om projektet og kvalificere indholdet i ansøgningen. Du er derfor meget velkommen til at kontakte os på vedvarendeenergi@aeroekommune.dk
Vi opfordrer til en åben dialog mellem naboer og projektudviklere helt fra start i processen. Det betyder, at vi allerede nu opfordrer ansøgere til at indgå dialog, så alle er informeret om ønskerne og mulighederne for netop jeres område.
Ansøgningsrunden er en mulighed for alle for at sende ønsker til at opstille sol- og vindenergi. Efterfølgende vil administrationen og politikkerne vurdere og prioritere ansøgningerne, og Kommunalbestyrelsen vil vælge, hvilke de ønsker at gå videre med. Det er derfor ikke sikkert, at projekterne i ansøgningsrunden kommer videre.
Hvis projektet nær dig bliver udvalgt, vil der i den kommende planproces være mulighed for at give sin mening til udtryk ved borgermøde og en offentlig høring. Hvis du er nabo til projektet, vil du få direkte besked om høringer og borgermøder i din digitale post.
Denne ansøgningsrunde afholder ikke borgere fra at opsætte solcelleanlæg på tagflader, hvis de ellers opfylder lovgivningen til det og har de potentielt nødvendige tilladelser.
For at nå målet om at blive selvforsynende på Ærø i 2040, vil det kræve cirka 105-125.000 kvm sydvendt tagfladeareal. Der er i alt 954.000 kvm tagfladeareal* på Ærø, hvoraf en stor del ikke er sydvendte og en del tagtyper ikke er egnede fx grundet bevaringsværdi eller tagmaterialet. Det er billigere, hurtigere og nemmere at samle solcellerne i større anlæg på bar mark, da det vil dreje sig om få anlæg i forhold til en meget stor mængde enkeltsager for at opsætte det nødvendige areal på mange forskellige tagflader.
*Det vil kræve cirka 19-26 ha at opsætte solenergianlæg på jorden med samme effekt som 105-125.000 kvm sydvendt tagfladeareal. Det skyldes, at der skal være en vis afstand mellem solcellerækkerne, når anlæggene står på jorden.
For at sikre, at nye solenergianlæg opstilles de steder på Ærø, som er bedst egnet til det, er der udarbejdet en screening fra rådgivervirksomheden Urland. Screeningen gennemgår de forskellige hensyn som fx natur, landskabsværdier, naboer, fredninger, kulturværdier og inddeler Ærø i forskellige zoner, fra ”ikke egnet” til ”velegnet” til solceller. Det betyder ikke nødvendigvis, at solcelleanlæg skal placeres inden for de velegnede zoner, men at det her vil være oplagt ift. de tilgængelige data og de lovgivningsmæssige bindinger, der er.
Screeningen for solceller fra Urland kan læses her
Der er lovgivningsmæssige krav til, hvilke afstande vindmøller skal holde til fx veje og naboer, som afhænger af vindmøllens højde. Derudover er der bestemte beskyttede områder, hvor det er meget usandsynligt at kunne opstille vindmøller, da de fx vil påvirke en strengt beskyttet dyreart eller et vigtigt naturområde. På sologvindinfo.dk er der samlet en udpegning af disse områder og afstandskrav på et kort, så man kan se, hvilke steder der sandsynligvis opfylder de lovgivningsmæssige krav. Ud fra dette kan der findes 11 potentielle områder på Ærø, som også har en størrelse, der egner sig til opstilling af minimum 3 mindre eller 2 større møller.
På baggrund af disse udpegninger har Urland udarbejdet en screening, som kvalificerer de 11 områder yderligere, og som beskriver de forskellige afstandskrav og hensyn, som ligger til grund.Det betyder ikke nødvendigvis, at vindmøller skal placeres inden for disse 11 områder, hvis der kan findes andre områder, som fx ved opkøb og nedlæggelse af boliger kan overholde kravene. Det betyder ligeledes ikke, at der helt sikkert kan placeres vindmøller inden for de 11 områder, da det kræver en nærmere undersøgelse af det enkelte område og ønsket til opstillingen af møllerne.
Screeningen for vindmøller fra Urland kan læses her.
Skriv til vedvarendeenergi@aeroekommune.dk. Så besvarer vi spørgsmålet direkte til dig og udgiver det herover, så andre også kan se spørgsmålet og svaret. Skriv FAQ i emnefeltet.
Vi bestræber os på at svare på spørgsmål ugentligt fra august og frem til ansøgningsrundens afslutning d. 1. november 2025.
Kontakt
Hvis du er interesseret i at opstille vedvarende energianlæg, er nabo til et muligt projekt eller af anden grund har spørgsmål til ansøgningsrunden eller vedvarende energi på Ærø, så tag endelig fat i os. Så kan du vende dit projekt med en kommunal medarbejder, og få inputs og råd til udfyldning af ansøgningen, og til hvordan man kan indlede en dialog med naboer.
Kontakt skal ske til vedvarendeenergi@aeroekommune.dk