Skip til hoved indholdet

E-ferry Twins - Økonomi

Her kan du få indblik i økonomien omkring E-ferry Twins projektet. Nedenstående oplysninger vil blive opdateret, når der foreligger nye tal.


ØKONOMI:

Støtte fra Trafikstyrelsens grønne færgepulje: 71,6 mill. kr.


Spørgsmål og svar

AUTOMATISK INDSAT TABEL BESKRIVELSE

Indikeret pris
Indikeret færgepris488.750.000
Indikeret havnepris225.017.500
I alt 673.767.500

Den indikerede færgepris er på to aluminiumsfærger på markedsvilkår. Den indikerede færgepris stammer fra markedsundersøgelser fra oktober 2023. Den indikerede havnepris inkluderer havneanlæg i Ærøskøbing og Svendborg Havn og miljøvurdering. Den indikerede havnepris stammer fra undersøgelser udført af ekstern rådgiver i april og maj 2024.

Hvad får vi for de kendte indikerede priser?

  • 2 nye elektriske færger
  • Havneudvidelse og nye færgelejer i Ærøskøbing
  • Nyt færgeleje i Svendborg
  • Tilslutning og ladeløsning i begge havne
  • Realisering af Ærø Kommunes klimaplan
  • Øget kapacitet = mulighed for flere passager, biler og gods Det giver en øget aktivitet og omsætning på Ærø til gavn for ærøske virksomheder og det ærøske helårssamfund

Projekt E-ferry Twins er et offentligt projekt, hvor der løbende holdes styregruppemøder. Efter hvert styregruppemøde skrives der referat fra mødet, som kan ses på Ærø Kommunes hjemmeside.

Økonomien er svær at offentliggøre i deltaljer, da vi skal i udbud, samt forhandle kontrakter, hvor vi vil stille Ærø Kommune svagt, hvis leverandørerne kender vores detaljerede budgetter.

Kommunikationen i projektet har været begrænset, hvilket forståeligt kan bidrage til tvivl og usikkerhed i det offentlige og politiske rum.

Se dagsordner og referater fra styregruppemøderne på Ærø Kommunes hjemmeside

Projektet startede ud med en undersøgelsesfase, hvor diverse ubekendte blev undersøgt grundigt med hjælp fra eksterne eksperter.

Efter grundigt forarbejde og præcisering af behov og ønsker til den fremtidige færgebetjening mellem Ærøskøbing og Svendborg kan det konstateres, at projektet ikke kan realiseres uden der er behov for ekstra indtægter til at betale for nye færge, havne mm.

Siden færgepuljen blev ansøgt i 2021 er der desuden sket en voldsom inflation på råvarer og lønninger, som ikke bare har ramt projektet på Ærø, men lige såvel de andre færgeprojekter, som modtog tilskud fra færgepuljen.

Der er ikke et ønske om, at det skal gå ud over skoler, børn, ældre mv. i andre dele af Ærø Kommune.

Derfor skal finansieringen findes i Ærøfærgernes egen ramme.

Det kan eksempelvis finansieres med prisstigning på billet:

  • 5 kr. pr. person
  • 12 kr. pr. bil
  • 50 kr. + moms pr. lastbilenhed

Hvad nu hvis budgettet skrider?

Hvis det skrider med eksempelvis 100 mio. kr., så vil billetprisen stige med yderligere:

  • 5 kr. pr. person
  • 12 kr. pr. bil
  • 50 kr. + moms pr. lastbilenhed

Driftsudgifter på nye versus nuværende tvillingefærger.

Graf over driftsudgifter på nye versus nuværende tvillingefærger

Bagvedliggende forudsætninger for beregningen:

  • Udgangspunkt i nuværende el- og oliepriser pr. juni 2024
  • Inkluderer årlige udgifter til energiforbrug, reparation, dokning, løbende vedligehold og sikkerhed.
  • Det er antaget at udgifter til reparation og dokning vil stige eksponentielt fremover med fortsat drift med Tvillingerne grundet den aldrende mekanik.
  • Forventede driftsudgifter til nye elektriske færger er der taget udgangspunkt i E/F Ellens driftsbudget, hvor der dog tages højde for størrelsen og forventet energiforbrug på de nye færger.

Det vil i nær fremtid være nødvendigt at lave flere større investeringer på Tvillingefærgerne, herunder til nye hovedmotorer, hydrauliksystemer, styremaskiner, broudstyr, alarmovervågning, flåder osv.

Hertil kommer en nærtforestående CO2 udgift på diesel, som kan beløbe sig til op til 10 mio. kr. årligt for Tvillingefærgerne.

Disse investeringer er ikke indeholdt i beregningen af forventede driftsudgifter.

Nej, det kan vi ikke. De passer ikke til de kommende færger og de faciliteter vi har i Ærøskøbing og i Svendborg er nedslidte og står overfor en totalrenovering.

Begge havne, som færgerne anløber vil i nær fremtid skulle renoveres for forventeligt et flercifret millionbeløb uanset nye færger.

Nej, det gør vi ikke. Når vi kender den endelige pris vil økonomien blive gennemregnet inden en endelig beslutning om, at skrive under. Kommunalbestyrelsen skal beslutte købet når den endelig pris kendes, forventeligt i sommeren 2025.

Ærø Kommune har pr. april 2022 indgået aftale med Trafikstyrelsen om et projekt som omfatter idriftsættelse af to nye elektriske færger på ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg med et tilskud på 71,6 mio. kr. Tilskuddet er forudsat gennemførelse af projektet.

Der blev i samme omgang bevilliget midler til at gennemføre en række undersøgelser af diverse ubekendte i årene 2022 og 2023. Undersøgelsesfasen er afsluttet.

Der er desuden bevilliget midler til udbudsfasen i projektet, som pågår, med i gangværende udbud af design af de nye færger og miljøvurdering på havne og overfart. Herefter følger udbud af færgebygning, som ventes gennemført i sommeren 2025.

Marie-Sophie Ahlefeldt
Klimakoordinator
+45 63525038
mah@aeroekommune.dk