Skip til hoved indholdet
    Hjem E-ferry Ellen E-ferry Ellen - Tidslinje & Bygning

E-ferry Ellen - Tidslinje & Bygning

Tidslinje for E-ferry projektet

Fakta

Byggefasen blev påbegyndt på værft i Polen i juni 2016, hvor selve skroget blev bygget inden det blev bugseret til Søby Værft for at blive apteret og garneret. Færgen er bygget i sektioner, der derefter blev samlet, nærmest som legoklodser (se fotos nedenfor fra maj & juni 2017). Skroget ankom til Søby d. 1. oktober 2017. 

Efter skrogets ankomst har Søby Værft sammen med de øvrige projektpartnere knoklet på at færdiggøre færgen og få alle godkendelser i hus. Byggeprocessen er afsluttet og den 3. juli 2019 kunne Ellen således overdrages til Ærøfærgerne. Ærø Kommune og Ærøfærgerne forventer at sætte færgen i drift 15. august 2019.


Billeder af skroget som bliver samlet i Polen.


På billedet her har Ellen netop lagt til i Søby.


Billede fra passagersalonen - en af de første opgaver der blev taget hul på i Søby efter skrogankomsten. 

 

Det elektriske system modtog i marts 2017 DNV-GL's klassegodkendelse efter en lang række omfattende test.

Fremdriftsystemet kører på 750 volt (DC) som konverteres fra vekselstrøm (AC/DC) i transformerhuset på Søby Havn for at spare vægt ombord på færgen.

Transformerne er forbundet med ladestikket, som er placeret på broklappen og basalt set fungerer som to hydrauliske arme med hver 16 hanstik, som automatisk kobles til færgens hunstik når færgen lægger til i Søby.

Laderen kan lade med en peak charge på 4.4 MW, og dermed kan Ellen lades fuldt op på kun en time. Ladearmen er monteret på broklappen, dermed følger ladearmen eventuelle bevægelser i færgen grundet vind og strøm, noget der er med til at sikre en stabil og fast forbindelse. 

E-ferry Ellen har i alt 840 batterimoduler installeret, 420 i hvert batterirum. Hvert batterirum er opdelt i 10 'strenge' som individuelt kan kobles ud og ind af det elektriske system.

Batterierne er af typen NMC, der er høj-energi litium-ion batterier. Hvert batterimodul har sit eget kontrolsystem og fire temperaturprober. Batterierne vandkøles for at sikre en høj levetid og sikkerhed.

Det integrerede brandslukningssystem på Ellen er noget ud over det sædvanlige. Hovedelementet i slukningssysstemet er et specialdesignet skumslukningssystem, særligt udviklet til marine batterier, som er både mere effektivt og betydeligt lettere end almindelige vandslukningssystemer. Skummet kan kvæle ild samtidig med at det har en nedkølende effekt.

I maj 2017 modtog batteripakken den eftertragtede DNV-GL typegodkendelse, og batterierne blev dermed de første marine-batterier der blev klasset under DNV-GLs nye retningslinjer.

Det særligt udviklede batterisystem involverer nye design-elementer, noget som resulterede i en lang række tidskrævende test og godkendelser, hvilket forsinkede idriftsættelsen af el-færgen. Dog forløb levering og montering af batterisystemet uproblematisk, og alle 840 batterimoduler var leveret og monteret i starten af december måned 2018. 

En vigtig del af E-ferry projektet findes på land. Landanlæggene både i Fåborg, Fynshav og Søby er blevet tilpasset Ellens dimensioner. Den største del af arbejdet har foregået i Søby, hvor el-færgen skal lade. Det gamle Fåborg-leje er ombygget, mens der også er anlagt en transformerstation. Det er dog sidenhen besluttet af operatøren, at elfærgen, for at opretholde en høj frekvens på ruterne, ikke skal sejle i V-sejlads til både Fåborg og Fynshav, Ellen sejler kun mellem Søby og Fynshav.

Det er Orbicon og MT Højgaard som har udført selve ombygningerne af færgelejerne. Arbejdet i Søby blev skudt i gang i juni 2017 og blev afsluttet i november måned samme år. Foruden automatiske fortøjningssystemer, ny broklap og en del andet anlægsarbejde opførtes et hus som indeholder både transformerne fra Syd Energi og Visedos konvertere. Nedenfor ses billeder fra installationsarbejdet: 


En tidlig morgenstund blev Ellens ladestik leveret, klar til at blive installeret på broklappen i Søby. 


Det store teknikhus samles. 


Broklappen installeres i Ellens færgeleje i Søby


Billedet taget på Fåborg Havn i januar 2018.  

Arbejdet i Fynshav blev påbegyndt i marts 2018. Alle færgelejer blev overdraget til Ærøfærgerne i maj 2018 og lå klar til at modtage Ellen. 

 

 

 

 

Ærø Kommune og Ærøfærgerne overtog el-færgen den 3. juli 2019, hvorefter der blev gennemført 6 ugers træningssejlads.

D. 15. august 2019 blev Ellen idriftsat på ruten mellem Søby og Fynshav, med først 3, og siden 4 afgange dagligt. I efteråret 2019 blev Ellen dokket i tre uger, for at få optimeret sine systemer og udskiftet enkelte batteriemoduler, der ikke var blevet 100 % balancerede. I resten af demonstrationsfasen, der varede et år, har Ellen sejlet uden afbrydelser. 

Fra april 2020 gik Ellen op til at sejle 5 daglige returture, og beviste dermed et vigtigt delmål i forhold til kravene fra EUs Horizon 2020, som har medfinancieret færgen.

Marie-Sophie Ahlefeldt
Klimakoordinator
+45 63525038
mah@aeroekommune.dk